Komplexní koncepce bezpečnosti od společnosti Mercedes-Benz dělí bezpečnost jízdy automobilem do čtyř fází:

Prakticky žádná jiná oblast neinspiruje konstruktéry společnosti Mercedes-Benz tak moc jako výzkum nových bezpečnostních technologií. První významný milník v oblasti bezpečnosti sahá do 50. let 20. století, kdy Béla Barényi vynalezl bezpečnostní buňku pro cestující. Ta je dnes pouze jednou z mnoha součástí komplexní koncepce bezpečnosti, která vozy Mercedes-Benz ještě více přibližuje k naší vizi jízdy bez nehod.

Dostupnost výbavy závisí na zvoleném motoru a konfiguraci. Podrobnosti najdete v informacích o výbavě každého jednotlivého modelu.

Fáze 1: bezpečná jízda.

Většina nehod začíná dlouho před skutečnou kolizí: ztrátou koncentrace, špatnou viditelností nebo riziky, která nelze předvídat. Proto koncepce bezpečnosti Mercedes-Benz využívá řadu opatření, která při každodenním cestování podporují bezpečnou jízdu a mají kritické situace pod kontrolou.

Kamera 360° (příplatková výbava)

Nyní máte přehled o všem. Tento systém umožňuje parkování a manévrování s realistickým výhledem do všech stran díky čtyřem propojeným kamerám. Vozidlo a jeho okolí lze zobrazit na media displeji z ptačí perspektivy, řidič vidí i překážky pod úrovní oken. Manévrování s touto výbavou se stává rutinní záležitostí.

Kamera 360° se aktivuje po zařazení zpátečky stisknutím příslušného tlačítka nebo prostřednictvím menu v headunit. Zadní kamera je chráněna proti znečištění elektricky ovládaným krytem, abyste měli při parkování vždy optimální výhled.

Jedna kamera je umístěna uprostřed masky chladiče, po jedné kameře mají vnější zpětná zrcátka a jedna je uprostřed dveří zavazadlového prostoru. Virtuální náhled z ptačí perspektivy vytvořený snímky z kamer pokrývá oblast cca tří metrů okolo vozidla.

K dispozici pouze jako součást sady pro parkování.

Adaptivní tempomat DISTRONIC (příplatková výbava)

Adaptivní tempomat DISTRONIC automaticky reguluje vzdálenost a rychlost. Pomáhá řidiči při jízdě v hustém provozu na rychlostních komunikacích a dálnicích a velmi užitečný je zejména v provozu stop-and-go.

Řízení na dlouhých cestách a neustálá koncentrace unaví každého řidiče. Nové technologické výbavy mohou snížit namáhání řidiče. Adaptivní tempomat DISTRONIC od 20 km/h automaticky udržuje přednastavenou rychlost a bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu.

Systém je aktivní v rychlostním rozsahu 0 až 200 km/h a lze ho aktivovat i u stojícího vozidla a bez vozidla jedoucího vpředu. Díky informacím z radarových snímačů může řidič reagovat včas na vozidlo, které se náhle objeví před ním nebo za kterým jede. Pro automatické zpomalení může být použito až 50 % maximálního brzdného výkonu vozidla. V situacích, které vyžadují vyšší hodnoty zpomalení, je řidič varován opticky a akusticky.

ADAPTIVE BRAKE s asistentem rozjezdu do kopce, přípravou brzd a vysoušením brzd za mokra

Brzdová soustava navyšuje jízdní komfort a bezpečnost. Na jedné straně pomáhá provádět kritické brzdné manévry pomocí základní funkce protiblokovacího systému brzd ABS a na straně druhé usnadňuje prostřednictvím komfortních funkcí zvládání každodenních jízdních situací.

Funkce asistenta rozjezdu do kopce udržuje vozidlo na místě, neboť zabraňuje couvnutí vozidla během přemisťování nohy z brzdy na pedál akcelerace.

ADAPTIVE BRAKE Vám pomůže značně zkrátit brzdnou dráhu v nebezpečných situacích: funkce „příprava“ zajistí, aby byly brzdové destičky v kontaktu s brzdovými kotouči ihned po uvolnění pedálu akcelerace. A funkce „vysoušení brzd za mokra“ automaticky odstraňuje vodní film z brzdových kotoučů, čímž se zkrátí reakce brzd.

Aktivní asistent hlídání mrtvého úhlu (příplatková výbava)

Pozorný v každém úhlu pohledu. Tento systém umožňuje rozpoznat největší nebezpečí silničního provozu – vozidla v mrtvém úhlu. Může řidiče varovat například při změně jízdního pruhu a pro zabránění možné kolize spustit selektivní brzdění jednotlivých kol.

Aktivní asistent hlídání mrtvého úhlu může podpořit řidiče při přejíždění víceproudých komunikací ve městech, na hlavních silnicích i na rychlostních komunikacích. Ve městě rovněž detekuje cyklisty. Aktivní asistent hlídání mrtvého úhlu rozlišuje mezi zónou varování a zónou kolize.

Pokud systém ve snímané oblasti detekuje vozidlo, rozsvítí v první etapě varování červený výstražný trojúhelník v příslušném vnějším zpětném zrcátku. Pokud bylo v nebezpečné oblasti detekováno vozidlo a řidič aktivuje směrové světlo, začne ve druhé etapě varování červený trojúhelník blikat a zazní dvojitý výstražný signál. Při akutním nebezpečí kolize zahájí systém automaticky brzdný zásah korigující směr jízdy odpovídající jízdní situaci a trvající do té doby, než řidič převezme kontrolu nad vozidlem.

K dispozici pouze jako součást sady jízdních asistentů nebo sady jízdních asistentů Plus.

Protiblokovací systém brzd (ABS)

Protiblokovací systém brzd (ABS) zaručuje vyšší bezpečnost jízdy zejména při nouzovém brzdění, kdy zabraňuje blokování kol. Pomáhá tak řidiči udržet kontrolu nad vozidlem, např. při vyhýbacích manévrech nebo brzdění na kluzké vozovce.

Protiprokluzový systém (ASR)

Rozjezd nebo akcelerace na sněhu, mokré vozovce nebo nezpevněném povrchu – za těchto podmínek omezuje protiprokluzový systém ASR prokluzování kol, čímž zabraňuje smýkání vozidla.

Za špatného počasí se můžete soustředit na dopravní situaci, zatímco náš systém monitoruje kola. Je schopný detekovat začínající prokluzování kola a korigovat ho díky zásahu do řízení motoru a cílenému přibrzdění jednotlivých kol. Tím se minimalizuje prokluz kol a Vaše jízda je mnohem bezpečnější.

Asistent sledování bdělosti

Osvěžující spánek je pro práci efektivní, avšak mikrospánek za volantem může mít fatální následky a je jednou z nejčastějších příčin dopravních nehod. Proto je nové kombi třídy E vybaveno asistentem sledování bdělosti, který může výše uvedenému zabránit.

Asistent sledování bdělosti může zvýšit bezpečnost jízdy zejména při dlouhých cestách a při jízdě v noci. Na základě chování řidiče rozpozná systém typické příznaky únavy a vážné nepozornosti a vydá optické a akustické varování ohledně hrozícího mikrospánku.

Je aktivní v rychlostním rozsahu od 60 do 200 km/h: jeho snímače neustále monitorují Váš styl jízdy a na jeho základě vytvářejí individuální jízdní profil. Pokud dojde k odchylkám od tohoto jízdního profilu, bude Vám doporučena přestávka.

DRIVE PILOT (příplatková výbava)

Při jízdě po městě, mimo město i po dálnici reguluje DRIVE PILOT vzdálenost od vozidla jedoucího vpředu, rychlost a podporuje při řízení. Ulehčuje práci řidiči zejména na dlouhých cestách nebo při jízdě v hustém provozu nebo provozu stop-and-go.

DRIVE PILOT může automaticky udržovat správnou vzdálenost od vozidel jedoucích vpředu a sledovat je až do rychlosti 210 km/h. Systém řidiči pomáhá při zrychlování, brzdění a řízení a dokonce i při zatáčení. Za tím účelem používá DRIVE PILOT celou sadu inovací, jako je asistent řízení, adaptivní tempomat DISTRONIC a asistent rychlostního omezení.

Asistent řízení využívá označení jízdních pruhů a také vozidla jedoucí vpředu a je schopný je sledovat při jízdě, a to i na vozovkách s více čarami jízdních pruhů nebo s nejasnými čarami. Jednou z jeho funkcí je aktivní asistent pro změnu jízdního pruhu. Jakmile řidič zahájí změnu jízdního pruhu, může ho systém podpořit momentem řízení. Aktivní asistent nouzového zastavení zabrzdí vozidlo do úplného zastavení bez změny jízdního pruhu, když řidič nereaguje na opakovaná varování výstražné funkce, aby umístil ruce zpět na volant.

Adaptivní tempomat DISTRONIC reguluje vzdálenost od vozidel jedoucích vpředu až do rychlosti 210 km/h. Řidič může nastavit požadovanou rychlost v rozmezí od 20 km/h do 210 km/h. Pokud bylo vozidlo zcela zastaveno adaptivním tempomatem DISTRONIC, může být do 30 sekund znovu uvedeno do pohybu bez potřeby zásahu řidiče (pouze v kombinaci s příplatkovým parkovacím asistentem).

Díky asistentu rychlostního omezení (dostupný pouze v kombinaci s příplatkovým systémem COMAND Online) jsou identifikovaná rychlostní omezení automaticky přenášena do adaptivního tempomatu DISTRONIC a rychlost vozidla je při vjezdu do daného úseku automaticky upravena.

K dispozici pouze jako součást sady jízdních asistentů.

Elektronický stabilizační systém ESP® s asistentem při bočním větru

V kritických situacích může elektronický stabilizační systém ESP® zabránit smyku vozidla cíleným přibrzděním jednotlivých kol. Systém značným způsobem přispívá ke zmírnění bočního vychýlení vozidla při silných nárazech bočního větru.

Automatické řízení světel

V závislosti na okolních světelných podmínkách automatické řízení světel automaticky zapne nebo vypne potkávací světla. Systém může zvýšit bezpečnost jízdy a usnadnit práci řidiči zejména v rychle se měnících světelných podmínkách, např. při vjíždění do tunelu nebo ve vícepodlažním parkovacím domě.

Světelný senzor měří jas okolního světla. Pokud je naměřená intenzita světla pod určitou úrovní, automatické řízení světel automaticky zapne světlomety. Pokud intenzita světla opět stoupne, potkávací světla jsou opět vypnuta.

Elektronická parkovací brzda s automatickým uvolněním při rozjetí

Ovladač pod spínačem světel umožňuje jednoduché a bezpečné ovládání elektronické parkovací brzdy. Pro ještě větší komfort a bezpečnost se elektronická parkovací brzda za určitých podmínek zatáhne nebo uvolní automaticky.

Stavové zobrazení ve sdruženém přístroji v případě nezapnutých bezpečnostních pásů zadních sedadel

Malý detail s důležitou funkcí. Díky stavovému zobrazení má řidič přehled o tom, zda mají všichni cestující v zadní části vozidla řádně zapnutý bezpečnostní pás. Sdružený přístroj zobrazuje, kolik spon zadních bezpečnostních pásů je zajištěno v příslušných zámcích.

Zobrazení se objeví na cca 30 sekund, když rychlost od rozjetí dosáhne cca 10 km/h, když si cestující v zadní části jedoucího vozidla zapnou nebo rozepnou bezpečnostní pás nebo když do vozidla nastoupí nebo z něj vystoupí cestující.

Halogenové světlomety s denním svícením LED

Halogenové světlomety využívající technologii odrazu nabízí vysokou úroveň intenzity světla a dlouhou životnost. Denní svícení LED je integrováno do světlometů.

Zadní světla s technologií LED

Mezi hlavní optické prvky patří jednodílná zadní světla LED. Díky svému křišťálovému vzhledu zvýrazňují zadní části vozidla a také zlepšují jeho viditelnost. Zadní světla září ve tvaru dvou pochodní.

Jas brzdových světel se mění v závislosti na okolním světle, aby nebyli oslňováni ostatní účastníci silničního provozu.

Přehled zadních světel:

  • Brzdová světla v designu dvou pochodní v rámci první a třetí úrovně
  • Třetí brzdové světlo s technologií LED umístěné uvnitř zadního okna ve spodní části zadního plata
  • Směrové světlo ve spodním bílém světelném pásu v páté úrovni
  • Zadní mlhové světlo pod bílým světelným pásem na šesté úrovni
  • Parkovací a boční obrysová světla implementována do zadních světel LED
  • Světlo zpátečky ve spodním bílém světelném pásu v páté úrovni
  • Zadní světla ve velkoplošném designu pochodně s 39 diodami LED na druhé a čtvrté úrovni

Dětský zádržný systém i-Size pro vnější zadní sedadla

Systém umožňuje jednoduché, rychlé a bezpečné připevnění dětských sedaček i-Size a ISOFIX v zadní části vozidla pro maximální možnou ochranu dítěte při nehodě. Kotvicí body Top Tether nabízejí ještě bezpečnější ukotvení dětské sedačky za zadními opěrkami hlavy.

Světlomety LED High Performance (příplatková výbava)

Kromě svého výrazného vzhledu navyšují světlomety LED High Performance bezpečnost při jízdě v noci díky širokému rozptylu světla, barvě blížící se dennímu světlu a nízké spotřebě energie. Dvoubarevná zadní světla s technologií LED propůjčují vozidlu výrazný vzhled a zlepšují jeho viditelnost.

Světlomety MULTIBEAM LED (příplatková výbava)

Asistent adaptivních dálkových světel umožňuje velmi rychlé a přesné seřízení světlometů v souladu s vlastnostmi vozovky a dopravními podmínkami. 84 samostatně ovládaných LED diod optimálně osvětluje vozovku. Tato technologie představuje nové měřítko v oblasti designu i funkčnosti.

Celkem čtyři řídicí jednotky vypočítávají stokrát za sekundu ideální rozptyl světla na základě informací z kamery umístěné za čelním oknem.

V režimu dálkových světel umožňuje asistent adaptivních dálkových světel Plus trvalé osvětlení velké části vozovky před Vámi bez oslnění ostatních účastníků provozu. V případě protijedoucích vozidel nebo vozidel jedoucích vpředu se částečně vypnou LED diody v modulech dálkových světel a vytvoří se světelné schéma ve tvaru písmene U. Ostatní oblasti vozovky zůstávají i nadále osvětleny dálkovými světly (částečná dálková světla). Pokud systém detekuje dálnici, je zvolen příslušný rozptyl dálkových světel. Nastavení dálkových světel pro jízdu po dálnici snižuje riziko osvětlení protijedoucích nákladních vozidel.

Mezi další režimy světlometů MULTIBEAM LED - částečná dálková světla - patří osvětlení běžné silnice, světla pro jízdu po dálnici, zadní světla LED, aktivní adaptivní světlomety, rozšířená mlhová světla a uvítací osvětlení. Vítejte v novém kombi třídy E.

Parkovací asistent (příplatková výbava)

Parkovací asistent se systémem PARKTRONIC a zpětnou kamerou usnadňuje hledání parkovacího místa (pro podélné i příčné parkování nebo v parkovacích domech) a následné zaparkování. Automaticky manévruje vozidlo na parkovací místo a v případě rozpoznání překážky je schopný řídit a brzdit.

Parkovací asistent je schopný najít parkovací místo (pro podélné i příčné zaparkování) na obou stranách vozovky až do rychlosti 35 km/h. Jakmile systém najde vhodné parkovací místo, může řidič vozidlo zastavit, zařadit zpátečku a aktivovat pomoc při parkování. Parkovací asistent proces dokončí po maximálně dvanácti manévrech. Do procesu můžete samozřejmě kdykoliv zasáhnout.

Na media displeji multimediálního systému je zobrazen parkovací proces spolu s příslušnou ikonou. Akustický výstup systému PARKTRONIC je přenášen do přední a zadní části interiéru vozidla a pomáhá zabránit kolizi.

Dálkový parkovací asistent (příplatková výbava)

Stačí vystoupit z vozidla a navádět ho na úzké parkovací místo prostřednictvím smartphonu. To je možné s aplikací dálkového parkovacího asistenta. Stejně pohodlně může vozidlo z úzkého parkovacího místa nebo garáže zase vyjet.

Vychutnejte si maximální svobodu pohybu. Díky dálkovému parkovacímu asistentu můžete vystoupit z vozidla dříve, než ho zaparkujete. Úzká parkovací místa nebudou pro Vás a Vaše nové kombi třídy E žádný problém. Pro nakládku a vykládku máte tolik prostoru, kolik potřebujete, aniž byste přišli do kontaktu s ostatními vozidly.

S dálkovým parkovacím asistentem je parkování jednoduché a plně ve Vašich rukou – jako volant slouží Váš smartphone. Zákazník si může aplikaci pro Android nebo iOS stáhnout zdarma v příslušném internetovém obchodě s aplikacemi.

Vezměte prosím na vědomí, že dálkový parkovací asistent je nutné aktivovat na portálu Mercedes me.

K dispozici pouze jako součást sady pro parkování.

Zpětná kamera (příplatková výbava)

Parkování a manévrování při couvání je značně jednodušší a bezpečnější díky zpětné kameře. Aktivuje se automaticky po zařazení zpátečky a na displeji zobrazuje oblast za vozidlem (s dynamickými naváděcími křivkami).

Velikost prostoru za vozidlem jste dříve pouze odhadovali. Nové kombi třídy E Vám ho ukáže pomocí zpětné kamery integrované do madla dveří zavazadlového prostoru. Systém Vám zobrazí nejen prostor za vozidlem, nýbrž i dynamické naváděcí křivky, které Vám ukážou potřebný úhel natočení kol, šířku Vašeho vozidla a jeho vzdálenost od případných překážek. Dynamické naváděcí křivky Vám ukazují, pod jakým úhlem máte jet, šířku Vašeho vozidla a vzdálenost od překážek. Manévrování je tak jednodušší. Systém navíc nabízí speciální zobrazení, která pomáhají při připojování přívěsu.

Tempomat s variabilním omezovačem rychlosti

Dlouhá jízda nemusí být vyčerpávající. Inteligentní technologie v novém kombi třídy E Vám poskytnou podporu. Požadovanou rychlost jízdy za Vás bude udržovat tempomat.

Nová třída E může udělat hodně práce za Vás. Tempomat s variabilním omezovačem rychlosti umožňuje pohodlnou a hospodárnou jízdu zejména na dlouhých cestách. Kromě požadované rychlosti jízdy umožňuje systém také nastavení individuální maximální rychlosti, např. pro bezpečné dodržování rychlostních omezení.

Asistent hlídání mrtvého úhlu (příplatková výbava)

Systém umožňuje detekovat jedno z největších nebezpečí silničního provozu. Pokud je v mrtvém úhlu detekováno vozidlo, rozsvítí se ve vnějším zpětném zrcátku červený trojúhelník. Pokud si řidič optického varování nevšimne a aktivuje směrové světlo, spustí systém navíc výstražný signál.

Asistent hlídání mrtvého úhlu může podpořit řidiče při přejíždění víceproudých komunikací ve městech, na hlavních silnicích i na rychlostních komunikacích. Ve městě rovněž detekuje cyklisty. Systém usnadňuje práci řidiči, protože ho upozorňuje na vozidla rozpoznaná v mrtvém úhlu.

Pokud systém ve snímané oblasti detekuje vozidlo, rozsvítí v první etapě varování červený výstražný trojúhelník v příslušném vnějším zpětném zrcátku. Pokud bylo v nebezpečné oblasti detekováno vozidlo a řidič aktivuje směrové světlo, začne ve druhé etapě varování červený trojúhelník blikat a zazní dvojitý výstražný signál.

Asistent hlídání mrtvého úhlu lze aktivovat pomocí multimediálního systému. Kromě červených varovných trojúhelníků ve vnějších zpětných zrcátkách se varování systému zobrazují také na multifunkčním displeji.

Asistent dopravního značení (příplatková výbava)

Systém je schopný identifikovat rychlostní omezení, zákaz vjezdu a zákaz předjíždění a konce těchto omezení a zobrazuje je ve sdruženém přístroji. Pokud existuje příslušné dopravní značení, vydá systém při vjezdu do jednosměrné ulice v opačném směru jízdy optické a akustické varování.

Řidič je efektivně podporován při dodržování pravidel silničního provozu, čímž se zvyšuje bezpečnost. To platí zejména na dlouhých, monotónních úsecích s častými změnami značek, v místech, kde probíhají práce na silnici, a na neznámých cestách. Asistent dopravního značení zobrazuje všechny detekované dopravní značky v reálném čase.

Obrazy zaznamenané kamerou umístěnou za čelním oknem jsou během zlomku sekundy porovnány se značkami uloženými v systému a také s údaji v navigaci.

K dispozici pouze jako součást multimediálního systému COMAND Online.

Fáze 2: při nebezpečí.

Mercedes-Benz znamená bezpečnost v automobilové dopravě. Proto naše vozidla podporují cestující i v kritických jízdních situacích, aby každá jízda byla maximálně bezpečná.

Adaptivní brzdová světla, blikající

Blikající brzdová světla mohou v nouzových situacích pomoci významným způsobem zkrátit dobu reakce řidičů jedoucích za Vámi.

Adaptivní brzdová světla LED tak značně přispívají k prevenci nehod najetím zezadu. Aktivují se při rychlosti vyšší než 50 km/h, pokud brzdový asistent BAS rozpoznal situaci nouzového brzdění, nebo když brzdný tlak přesáhne 75 procent maxima. Pokud musí vozidlo zastavit při rychlosti vyšší než 70 km/h, aktivují se automaticky varovná světla. Stane se tak v případě, že rychlost vozidla před brzděním byla vyšší než 70 km/h.

Aktivní brzdový asistent

Tento systém pomáhá předcházet kolizím s vozidly jedoucími vpředu či přecházejícími chodci nebo zmírnit následky nehody. Zahrnuje výstrahu odstupu vozidel, varování před nárazem, podporu brzdění závislou na situací a nezávislou brzdnou funkci.

Jízdní asistenční systém na bázi radaru může v závislosti na situaci vydat optickou výstrahu odstupu a v případě potřeby další akustické varování před hrozící kolizí. Pokud řidič brzdí, aktivní brzdový asistent navýší v případě potřeby brzdný účinek. Nezávislé brzdění je aktivováno v případě, že řidič nereaguje na varování systému před hrozícím zadním nárazem.

Funkce nouzového brzdění zabraňuje kolizím s chodci nebo alespoň zmírňuje následky nehody. Pokud radarové snímače identifikují nebezpečnou situaci, je téměř ve stejnou dobu jako optické a akustické varování aktivováno nouzové brzdění.

Aktivní brzdový asistent s funkcí Cross Traffic (příplatková výbava)

Systém může varovat před nebezpečím nehody, podporovat řidiče pomocí nouzového brzdění a v případě potřeby automaticky vozidlo zabrzdit. Rozpoznává vozidla vpředu, která jedou pomaleji, zastavují nebo stojí, a také vozidla přijíždějící na křižovatku, vozidla na konci dopravní kolony a chodce v nebezpečné oblasti.

Funkce výstrahy odstupu vozidel a varování před nárazem aktivního brzdového asistenta s funkcí pro osvětlení křižovatky získává údaje z radarového snímače umístěného v masce chladiče a ze stereokamery instalované za čelním oknem. Tato zařízení neustále monitorují vzdálenost od vozidel, která jedou a křižují trasu před Vaším vozidlem, od stojících překážek a přecházejících chodců.

Pokud je rozpoznána nebezpečná situace, vypočítá funkce podpory brzdění brzdný tlak potřebný v této situaci pro zabránění zadního nárazu. Při silném brzdění se automaticky navýší brzdný tlak na požadovanou úroveň. Pokud řidič na optické a akustické varování nereaguje brzděním nebo manévrováním, může systém automaticky spustit nezávislé brzdění.

K dispozici pouze jako součást sady jízdních asistentů nebo sady jízdních asistentů Plus.

Brzdový asistenční systém BAS navýší brzdnou sílu při rozpoznání nouzového brzdění

Většina řidičů při nouzovém brzdění nesešlápne brzdový pedál takovou silou, aby to vedlo k zastavení vozidla. Systém je schopný rozpoznat nouzové brzdění řidičem, během zlomku sekundy zvýšit brzdný tlak a zkrátit tak brzdnou dráhu. Za tím účelem sleduje brzdový asistent rychlost sešlápnutí brzdového pedálu.

PRE-SAFE® PLUS, preventivní ochrana v případě hrozícího nárazu najetím zezadu (příplatková výbava)

Pokud hrozí náraz zezadu, může toto rozšíření systému PRE-SAFE® zahájit preventivní opatření na ochranu cestujících. Mezi tato opatření patří varování vozidel jedoucích za Vámi a zablokování brzd vozidla.

Aby do havarovaného vozu nenarazilo další, sledují radarové snímače v zadním nárazníku automobily přijíždějící zezadu. Při rozpoznání nebezpečné situace varuje systém řidiče vozidla jedoucího za Vámi blikajícími varovnými světly. Systém rovněž zahájí preventivní opatření na ochranu cestujících jako reverzibilní předepnutí bezpečnostních pásů.

Pokud vozidlo stojí, systém PRE-SAFE® PLUS ho může při kolizi udržet na místě aktivací brzdy. Je omezen pohyb vozidla vpřed, a tím sníženo riziko zranění krční páteře. Silné brzdění může pomoci zabránit sekundárním kolizím například s vozidlem vpředu, ale i s chodci nebo jinými účastníky silničního provozu.

K dispozici pouze jako součást sady jízdních asistentů nebo sady jízdních asistentů Plus.

Systém preventivní ochrany cestujících PRE-SAFE® včetně PRE-SAFE® Sound.

Tento systém je schopný identifikovat kritické jízdní situace a v případě hrozící nehody zahájit preventivní opatření na ochranu cestujících. Mezi tato opatření patří např. reverzibilní napnutí bezpečnostních pásů nebo nejnověji funkce PRE-SAFE® Sound.

Mercedes-Benz nastavuje standardy v preventivní ochraně cestujících již řadu let. Nejnovější funkce systému PRE-SAFE®: PRE-SAFE® Sound, takzvaná biomechanická ochrana sluchu. Pokud systém identifikuje nebezpečnou situaci, zazní ze zvukového zařízení ve vozidle krátký šum. Tím se ve vnitřním uchu spustí reflex: středoušní svaly se stáhnou, díky čemuž se zvýší tuhost středoušního ústrojí a sníží se vedení zvuku k vnitřnímu uchu. Díky tomu je vnitřní ucho připraveno na nastávající situaci a lépe chráněno před vysokými akustickými tlaky.

Systém PRE-SAFE® může spustit řadu dalších preventivních opatření: napnutí bezpečnostního pásu řidiče a spolujezdce, zavření bočních oken a panoramatického posuvného střešního okna v případě nebezpečí převrácení vozidla. V závislosti na výbavě může být sedadlo spolujezdce posunuto do polohy vhodnější pro náraz, komory bočnic ortopedického sedadla naplněny vzduchem pro pevnější oporu a zavřena boční okna a posuvné střešní okno.

Fáze 3: při nehodě.

Auta od značky Mercedes-Benz mají řadu bezpečnostních systémů, které zabraňují nehodám. Pokud by však došlo na nejhorší, dojde k aktivaci komplexních bezpečnostních systémů, které poskytnou všem cestujícím ve vozidle i ostatním účastníkům silničního provozu nejlepší možnou ochranu.

Airbagy pro řidiče a spolujezdce

Ochrana pro Vás i ostatní cestující ve vozidle. Při vážném čelním nárazu mohou airbagy pomoci ochránit trup a hlavu řidiče a spolujezdce. Rovněž pomáhají stabilizovat celé tělo. To může zmírnit riziko vážných zranění při nehodě. Rozvinutí airbagů je úměrné síle nárazu.

Pokud je sedadlo spolujezdce prázdné nebo je na něm detekována dětská sedačka, funkce automatického vypnutí airbagu spolujezdce airbag spolujezdce automaticky vypne.

Automatické vypnutí airbagu spolujezdce

Pokud je sedadlo spolujezdce prázdné nebo je na něm detekována dětská sedačka, airbag spolujezdce se může automaticky vypnout. Malé děti tak mohou být chráněny před zraněním způsobeným rozvíjejícím se čelním airbagem spolujezdce. Detekce je zajišťována tlakovým snímačem.

Inovativní systém je schopný detekovat změny tlaku a vyhodnotit, zda je sedadlo spolujezdce obsazené osobou nebo dětskou sedačkou. Podle toho je airbag spolujezdce zapnut nebo vypnut.

Automatické vypnutí airbagu spolujezdce detekuje běžně používanou dětskou sedačku orientovanou proti směru jízdy i po směru jízdy třídy „nula“ a „jedna“ pro malé děti do hmotnosti cca 15 kilogramů. Tato automatická funkce zabraňuje nesprávnému použití.

Ochrana chodců s aktivní kapotou motoru

Aktivní kapota motoru nabízí lepší ochranu chodců. V případě čelní srážky s chodcem nebo cyklistou se kapota v některých situacích při nehodě automaticky zvedne, čímž sníží nebezpečí vážného zranění.

Tím se zvětší vzdálenost mezi kapotou a komponenty v motorovém prostoru a vzniklá deformační zóna snižuje nebezpečí zranění chodců.

Nadzvednutou kapotu motoru lze vrátit do polohy pro jízdu ve specializovaném servisu. V servisu musí být vyměněny aktuátory.

Kolenní airbag pro řidiče

Kolenní airbag na straně řidiče pomáhá chránit nohy v případě vážného čelního nárazu. Rovněž stabilizuje celé tělo, čímž může zmírnit riziko vážných zranění při nehodě.

Pět opěrek hlavy, pro řidiče a spolujezdce s možností nastavení čtyř směrů; v zadní části s možností nastavení dvou směrů

Cestujícím poskytuje ochranu pět manuálně nastavitelných opěrek hlavy. U předních opěrek hlavy je navíc možné nastavit jejich vzdálenost od hlavy, čímž se snižuje riziko poranění krční páteře při nárazu zezadu.

Tuto vzdálenost lze zmenšit zatažením opěrky hlavy směrem k Vám. Pro zvětšení vzdálenosti stiskněte pro odjištění mechanismu uvolňovací tlačítko na vnější straně opěrky hlavy. Opěrky hlavy u předních sedadel lze výškově nastavit v rozmezí cca 55 mm pomocí čtyř západek.

PRE-SAFE® Impuls, preventivní ochrana v případě boční kolize (příplatková výbava)

Systém PRE-SAFE® Impuls je nový a jedinečný: může připravit cestující vpředu na boční náraz posunutím jejich sedadel a snížit tak nebezpečí zranění.

Pokud je rozpoznán hrozící boční náraz, jsou hlava a trup řidiče a spolujezdce posunuty lehce ke středu vozidla. Tento pohyb zajišťují vzduchové komory v bočnicích opěradel, které se aktivují pyrotechnicky.

Pokud snímače vozidla rozpoznají, že je kolize nevyhnutelná, vzduchové komory se během zlomku sekundy naplní a zatlačí cestující ke středu vozidla, čímž se zvětší vzdálenost ode dveří. Současně je snížen rozdíl rychlostí mezi vozidlem a cestujícím a tím následný kontakt cestujícího s obložením dveří.

K dispozici pouze jako součást sady jízdních asistentů.

Boční airbagy vzadu (příplatková výbava)

Hrudní oblast cestujících na zadních sedadlech je při vážném bočním nárazu chráněna bočními airbagy. Jsou integrovány do zadních bočních panelů a rozvinou se ve výši hrudi mezi bokem vozidla a cestujícími.

Hrudníkové a pánevní boční airbagy pro řidiče a spolujezdce

Ke kolizím dochází nečekaně, ale Vy jste před nimi vždy chráněni. Při silném bočním nárazu mohou boční hrudníkové a pánevní airbagy pomoci ochránit trup a pánevní oblast řidiče a spolujezdce. Rovněž pomáhají stabilizovat celé tělo. To může zmírnit riziko vážných zranění při nehodě.

Rozvinou se, pokud řídicí jednotka a boční satelitní snímače zaznamenají síly zrychlení přesahující určitý práh.

Okenní airbagy

V případě silného bočního nárazu zakryje okenní airbag boční okna a pomůže tak snížit nebezpečí nárazu hlavy do boků vozidla nebo proniknutí předmětů do interiéru. Chrání řidiče, spolujezdce a cestující na vnějších zadních sedadlech.

Fáze 4: po nehodě.

Za účelem zmírnění následků nehody a ulehčení práce záchranné službě se spustí několik různých systémů v závislosti na typu a závažnosti nehody:

  • Za účelem zmírnění následků nehody a ulehčení práce záchranné službě se spustí několik různých systémů v závislosti na typu a závažnosti nehody:
  • Bezpečnostní osvětlení: je možné automaticky aktivovat výstražná světla a nouzové osvětlení interiéru, aby se zabránilo dalším nehodám a aby záchranné služby havarované vozidlo našly rychleji.
  • Automatické větrání: pokud se rozvine airbag, elektricky ovládaná okna se automaticky pootevřou.
  • Nejlepší možná ochrana: motor se může automaticky vypnout a přívod paliva přerušit.
  • Opatření na usnadnění záchrany: nárazové spoje mezi blatníkem a dveřmi usnadňují otevření dveří po čelním nárazu.
  • Snadné otevření: po nehodě se automaticky odemknou dveře, aby se záchranné služby dostaly snáze k cestujícím.
  • Přímé spojení: v případě nehody nebo poruchy může systém nouzového volání Mercedes-Benz (v kombinaci s připojeným mobilním telefonem) automaticky kontaktovat centrálu nouzových volání.

Pokud jde o záchranu cestujících po nehodě, je důležitá každá vteřina. Proto společnost Daimler přišla se samolepkou pro záchranáře, malou, ale účinnou inovací, která záchranné službě na místě nehody rychle poskytne podrobnosti ohledně bezpečnostní konstrukce daného vozidla. Samolepky s QR kódem jsou upevněny na víčku palivové nádrže vozidla a na protilehlém sloupku B. Jsou součástí standardní výbavy všech nových vozidel a ostatní vozidla jimi mohou být snadno dovybavena. V případě nouze mohou příslušníci záchranné služby naskenovat QR kód pomocí smartphonu nebo tabletu a získat spolehlivý přístup k příslušné kartě pro záchranáře, která jim usnadní jejich práci.[1].

» Zjistěte více informací o samolepce pro záchranáře

Společnost Mercedes-Benz také vydala vícejazyčné pokyny pro záchranné složky, které jsou po celém světě k dispozici na internetu jako zdroj informací pro záchranné služby.

» Záchranné pokyny pro záchranné služby (webová stránka společnosti Daimler AG)

[1] Požadavek: aktivní internetové připojení.